اختبار كاميرا فيفو X300 برو في قبرص: هل يستحق محول زايس التيلي حقاً؟ (الجزء الأول)

مصائب زر الكاميرا في فيفو X300 برو

زر الاختصار في الجهاز ده موضوع يثير الضيق شوية. موقعه على الجانب الأيسر يعني إنك لو يميني، لازم تدور التليفون 180 درجة عشان تصور أفقياً بإصبعك السبابة. وده بيؤدي غالباً إلى ضغط خاطئ على أزرار الصوت أو الباور. مقارنة بالـ X200 ألترا، اللي زره في الأسفل يمين ومريح جداً، ده يحسسك بخطوة للوراء.

الأمر يزداد تعقيداً مع قبضة الكاميرا الاختيارية. الزر الاختصاري بيتعارض مع زر الغالق اللي في القبضة، فبتضطر تدور الجهاز تاني. منافسين زي سوني أو أوبو أو حتى أبل، عندهم أزرار مخصصة أفضل بكتير في الاستخدام الأفقي. وفيفو نفسها في الموديل السابق كانت أحسن.

مميزات محول التيلي من فيفو

لكن خلينا نروح للجزء الإيجابي. تركيب محول زايس التيلي سهل وبيثبت دائماً عبر بايونيت العدسة، مش بيغطي على الكاميرات التانية. والبرنامج بيكتشفه اً في معظم الأوضاع، مع أيقونة سريعة للتفعيل. مش زي أوبو في فايند X9 برو اللي محتاج وضع منفصل. بس للأسف، التمييز في الألبوم يدوي حسب البعد البؤري.

إيه الفايدة الحقيقية من المحول ده؟

في النهار، عند 200 ملم أو 400 ملم، الصور مع المحول أوضح بكتير. تفاصيل الشعر عند القطط، أو نسيج السجاد، بتبقى طبيعية والبوكيه ناعم. بدون المحول، الزوم الرقمي بيبالغ في الشاربنس ويفقد التفاصيل. في الغروب، المحول بيحافظ على التفاصيل لكن بيفقد شوية ضوء، فالآيزو بيرتفع وممكن يظهر لون ماجنتا خفيف. لازم تستخدم تثبيت، سواء يد أو قبضة.

أما عند 60 ضعف، أو 1600 ملم، النتيجة ضعيفة مع أو بدون محول. الذكاء الاصطناعي بيسيطر ويخرب الصورة بآرتيفاكتس غريبة. يعني، المحول مفيد لحد 17 ضعف تقريباً في إضاءة كويسة.

وضع الإضاءة الخام: أقل ذكاء اصطناعي وأكثر طبيعية

وضع Raw Lighting الجديد بيطفي الـ HDR ويقلل تدخل الذكاء الاصطناعي، عشان يعطي صور أقرب للكاميرات الكلاسيكية. لكن في مشاهد عالية التباين، بيحصل أوفر إكسبوجر في الهايلايتس. سرعة الغالق بتتغير كمان، وده بيؤثر على النتيجة.

تطبيق الكاميرا صار أكثر تعقيداً

التطبيق دلوقتي مليان خيارات أنماط، زي Textured أو أبيض وأسود، وده حلو للإبداع. بس التنقل مش متسق؛ وضع المناظر أو الليل مبعثر في الأزرار. وضع الشارع يحسسك منفصل تماماً، ومش ضروري. وللأسف، Raw Lighting مش متوفر في الموديلات القديمة زي X200 ألترا.

50 ميغا أو 200 ميغا: هل في فرق؟

الافتراضي 12 ميغا، والـ 200 ميغا بس في عدسة 85 ملم. الصور أسرع شوية، لكن الفرق في التفاصيل ضئيل، والملفات أكبر، والوايت بالانس أدفأ قليلاً. مش يستاهل التبديل اليدوي غالباً.

جمال فيفو: أنماط التصوير

الأنماط زي Zeiss أو Classic Negative بتعطي تنوع رائع. صور منارة بافوس تبان مختلفة تماماً مع كل نمط. بس الألبوم مش بيحفظ معلومة النمط، وده عيب صغير.

تصوير فيديو 4K بـ120 إطار

في الكاميرا الرئيسية 24 ملم، الـ120 إطار سلس جداً للسلو مو. أحسن من الـ X200 ألترا. الوايد محدود بـ60، والتيلي محتاج جيمبال عشان يبقى مستقر.

في النهاية لهذا الجزء، نعم، محول زايس التيلي يستحق. بيزود الطبيعية والتفاصيل ويقلل تشويه الذكاء الاصطناعي في إضاءة جيدة. التركيب الدائم والأيقونة السريعة ميزة كبيرة، رغم بعض العيوب زي فقدان الضوء في الضعيف أو عدم التمييز ال. شخصياً، أتمنى زر كاميرا يمين أفضل، وتطبيق أكثر منطقية، وزوم أوبتيكال مدمج أعلى في المستقبل. القبضة حلوة للإحساس بكاميرا حقيقية، لكن مش بستخدمها كتير. الجزء التاني هيقارن مع المنافسين.

إرسال تعليق

أحدث أقدم